Omgaan met pijn

Als je aan vrouwen die al bevallen zijn zou vragen hoe ze de pijn hebben ervaren, zal je hele verschillende antwoorden krijgen. Sommige vrouwen vonden het de ergste pijn die ze ooit gehad hebben, terwijl andere vrouwen het pijnlijk maar te doen vonden. Pijnbeleving hangt van veel individuele factoren af, waardoor je die verschillende antwoorden krijgt.

Het is goed om na te denken wat jou kan helpen om met de pijn om te gaan. Soms kan het fijn zijn om aan yoga te doen of een zwangerschapscursus te volgen zodat je al kan oefenen met verschillende houdingen en ademhalingstechnieken.

Verschillende houdingen

Wanneer je weeën hebt, is het goed om regelmatig van houding te veranderen. Zo kun je ontdekken welke houding het beste voor jou werkt en dit bevorderd ook de ontsluiting. Je kunt hier voorbeelden zien van houdingen die je kunt aannemen. Hierbij kan je partner vaak ook een ondersteunende rol aannemen. Uiteraard doe ik ook suggesties gedurende je bevalling.

Douchen/in bad/kruik

Warmte werkt ontspannend en kan de pijn iets verlichten. Je kan in een vroeg stadium thuis al onder de douche of in bad gaan. Een warme kruik tegen je rug op buik kan ook prettig voelen. In het Groene Hart Ziekenhuis zijn 2 kamers met een bad.

TENS

TENS staat voor Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie. Het is een apparaat wat je zelf aansluit door middel van plakkers op je rug en kleine schokjes afgeeft. Dit bevorderd enerzijds de aanmaak van endorfine wat een natuurlijke pijnstilling is en leidt anderzijds af van de weeënpijn. Met TENS kan je niet onder de douche of in bad. Ik heb 2 TENS apparaten die je kan huren. Dit kost eenmalig 70,00 euro. Je hebt de TENS dan rond 36 weken in huis en houd deze totdat je bent bevallen. Indien je bij Zilveren Kruis of Prolife verzekerd bent, kun je het huren vergoed krijgen via de website van GeboorteTENS.

Medicamenteuze pijnstilling

Er zijn verschillende soorten pijnstilling, namelijk pethidine, de ruggenprik en remifentanil. Voordat je pijnstilling krijgt, is het van belang om een CTG (hartfilmpje van de baby) te maken. Dit duurt ongeveer een half uur. Indien je vervolgens pijnstilling krijgt zal je in sommige gevallen overgenomen worden door de gynaecoloog. Als je medicatie krijgt, is het namelijk noodzakelijk om de conditie van de baby en jouzelf nog beter in de gaten te houden.

Elke vorm van medicamenteuze pijnstilling heeft voor- en nadelen. Het is goed om je hierover in te lezen tijdens je zwangerschap, ook als je niet van plan bent om voor pijnstilling te kiezen. Mocht het dan namelijk gebeuren dat je voor pijnstilling wilt gaan dan ben je al een beetje op de hoogte. Op de website van deverloskundige.nl staan alle vormen beschreven, de pagina vind je hier. De mogelijkheden die in de dichtstbijzijnde ziekenhuizen te krijgen zijn, staan hieronder beschreven.

Pethidine

Pethidine is een morfineachtige stof die eenmalig via een injectie in je bovenbeen of bil gegeven kan worden. Het haalt de pijn niet helemaal weg, maar alleen de scherpe randjes. Het werkt ongeveer 2 tot 4 uur. Als je dit krijgt mogen wij de bevalling verder begeleiden.

Ruggenprik (epiduraal)

Een ruggenprik is een pijnstiller die er in 90 tot 95% van de gevallen voor zorgt dat je pijnvrij bent. Je kan nog wel de druk naar beneden voelen wanneer de baby verder indaald. De ruggenprik kan zo lang blijven zitten als nodig is. Je wordt wel overgedragen aan de gynaecoloog.

Morfinepompje (remifentanil)

Dit is een pompje waarmee je continue een morfineachtige stof toegediend krijgt. Met een knop kan je jezelf een extra shot geven wanneer je dat wil. Ook deze vorm van pijnstilling werkt 2 tot 4 uur. Daarna is je lichaam eraan gewend. Ook bij deze vorm van pijnstilling zal je overgedragen worden aan de gynaecoloog. Het is niet altijd beschikbaar, maar tijdens je bevalling bespreken we of het tot de mogelijkheden hoort.

Omgaan met pijn: De kliniek